-


Hak Aşkı, Xızır Hikmeti, Pirim Seyit Nesemi Nefesi İle..


Bu haber 09.02.2018 12:50 eklenmiş ve 891 kez görüntülenmiştir.
Bülent FELEKOĞLU

Xızır(Hızır); Yol dilinde saf düşünce, tefekkür hali, Yaşam çarkında yerini belirleme gayreti, Çark-ı Pervaz ederken Semah halinde birbirine yar olma, birbirinin carına yetişme, birbirinin yaşamını nurlandırma dayanışma, Sır kelamında tüm zamanın ve mekanın birbiriyle ilişkili olduğu hakikat.

Şöyle ki; Siz bulunduğunuz hanenizde ya da parkta ki bir bankta, ya da işyerinizde tezgahınızdan alışveriş yapan bir müşteri ile yaşamın herhangi bir yerinde de etkileşim halindesiniz. Bu etkileşim bazen en zor anda size bir ışık olabilir. Yaşam bir devamlılık ise siz o devamlılıkta, çark halinde sizden alışveriş yapan müşterinin bir anında başka bir rolde iken birbirinize yar olabilir. Ya da yardımlaşabilir dayanışabilirsiniz. Ya da oturduğunuz bankta yaşamın bir sahnesinde belirleyici olabilirsiniz. Çünkü Alem Çark-ı Pervaz ederken hiçbir şey rastlantısal olmadığını bilmelisiniz. Her hal bir birini çeker ya da iter. Çekme ve itme hali yaklaşıkları bir araya getirir. Ve yaşamın sahneleri açığa çıkar. Parkta otururken çok moralsiz olma halinizde yanınıza ilişen bir köpek size yaşam gücü katabilir. Bu sizin halinizin çekimi ile ilgilidir. Ya da cebinizde tuttuğunuz bir meyvayı yanınızda biriyle paylaşmanız, paylaştığınız kişiyi mutlu edebilir. Her şey gibi gözyaşları ve gülümsemeler tüm Evren de bir sonuç doğurur. Gözyaşınızı gören sizinle beraber hüzünlenir. Gülümsemek ya da kahkahalarla gülmek etrafınıza mutluluk saçacaktır. Yani bizlerin hiçbir eylemi sadece bizi etkilemeyecektir. Kendi hareketinizin bir göle düşen taş olduğunu düşünün sizin yaptığınız eylem ve yaratığınız dalga tüm gölde bir etkileşime sebep olacaktır. İlk eyleminizin en yakınındakiler en çok etkilenenler olurken gölün kıyısında olanlar daha az etkilenecektir. Fakat; yadsınamayacak bir gerçek var oda tüm gölün bu eylemden etkilenmesi. İşte Yol dilinde bu durum canın kendi eyleminin farkında olmasını gerektirir. Evrende ( Hakk Deryasında) her eylem Hakk’ın gerçekleşme halleridir. Ve temel ahlaki yaklaşım bu eylem ve gayret hallerinin cümle varlığı bir arada ikralaşma ile tutan Hakk’ın Emri Rızası düsturunda olmalıdır. Hakk’ın Emri Rızası ise cümle varlığın her eyleminde birlikte Çark-ı Pervaz etme halinde iken birbirinin kıymetini, halini anlama ve rızalı olması düsturudur. Varlık varlığın nurudur. Hakk(Evren) ise Xızır( Zaman) onun gayret halidir. Her gayret bir dayanışma ve gerçekleşme halidir. Düstur ise can canın aynası ve rızalığıdır. Can Hakk Deryasını bildiği halden itibaren cümle can ile Çark-ı Pervaz olur Xızırlaşır.  Tarikatçı yaklaşımların algıladığı gibi sadece bir şahsiyet değil. Hakk Deryasında çark-ı pervaz halinde olan gayret ehillerinin cümle can ile çerağ olması halidir.

Xızırlaşma inançta satatikleşmeyi engeller. Çünkü can kendi varlığının kıymetini ve rızalığını anlamlandırır. Nehaklık karşısında Xızırlaşmak düsturu. Hakkın Emri Rızasının korumayı gerektirir. Çünkü doğmak gayret ile gerçekleşmiş bir hal ve hak ise. Cümle can bu hakkı korumakla da mükelleftir. Bu hakkı (doğma, rızık, rıza ) tüm zamanlarda değişmez kuraldır. Nehak anlayışlar bu hakları kendi çıkarları doğrultusunda Hakk’kın Emri Rızasına karşı gelerek sadece kendi çıkarlarına kullanmaya ve ya statikleştirmeye başladığı anda. Doğa Ana cümle varlığın hakkını korumak için Xızırlaşır. Ve Nehak Hakk Çemberine çekmeye çalışır. Bu sosyal yaşamda Nehaka karşı direnme, dayanışma, birbirine Xızır olmayı gerektirir.

Bu mana İle; Xızır aylarındayız, Çille tefekkür zamanlarındayız. Cem olup baharın cümle varlığın sıcağın ve bereketin müjdecisi Cemre(Çark-ı Pervaz ile cümle varlığın birbirine niyaz olup, çark edilen semah ile harın doğduğu) hazırladığımız zamanlardayız. Ve Nehaklar bir Devran sürmekte. Nehakı Hakk çeperine çekmemiz gereken zamanlardayız. Birbirine Xızır olma zamanlarındayız. Nehak başka türlü caymaz çünkü. Cümle varlığı Rıza ile barıştırmak zamanlarındayız. Ölüm için Dram(Kurmanci Dram- Drami düşünce, acılı anlatım- Çelişki duyan canlar İngilizce kullanılar Ram: Bilgisayar hafıza deposu kelimesini de örneklem olarak alabilirler) hazırlayan ve acılarla bizleri teslim almak isteyen kindarlara karşı. Birbirine Xızır olmaktan başka çare yoktur. Birbirine Xızır olanlara Aşk ile…

Yazara ait son 10 makalele
Hak Aşkı, Xızır Hikmeti, Pirim Seyit Nesemi Nefesi İle..
Hak Yol Alevilikte Cevaplanması Gereken Sorular -2
Hak Yol Alevilikte cevaplanması gereken sorular. I
Aleviler ne yapmalı? Nasıl yapmalı?
Yorum Yaz - Yorumlar
Toplam 0 yorum yapılmıştır.
 ‹ 
 › 

ÇOK OKUNANLAR
SON YORUMLAR



Hınıs'ın çehresini değiştiren sebepler hangisidir?

45.6%

19.7%

15.7%

9.4%

9.6%


Erzurum Hınıs ilçesi paylaşım ve bilgi portalıdır. Fotoğraflar ve videolar ayrıca tüm köylerimiz hakkında bilgiyi HınısınSesi.com da bulabilirsiniz
Hınıs'ın Sesi - Erzurum Hınıs ilçesi paylaşım ve bilgi portalı
Hınıs'ın Köyleri
Hınıs'ın Genel Durumu
Hınıs'ta Eğitim
Hınıs'ta Sosyal Yaşantı ve Konut
Hınıs'ın Ekonomik Durumu
Hınıs'ta Altyapı ve Ulaşım
Hınıs'ın Coğrafi Yapısı ve İklimi
Hınıs'ın Tarihi Eserleri ve Turistik Yerleri
Hınıs'ın Tarihi
Acarköy
Akbayır
Akçamelik
Akgelin
Akgöze
Akören
Alaca
Alagöz
Alınkiri (Abdalan)
Alınteri
Altınpınar
Arpadere
Avcılar
Başköy
Bayırköy
Bellitaş(Herami)
Beyyurdu(Begordi)
Çakmak
Çamurlu
Çatak
Çilligöl
Dağçayırı
Demirci
Derince
Dervişali
Dibekli
Dikili
Divanhüseyin
Elmadalı
Erbeyli(Tirkiş)
Erduran
Erence
Esenli
Göller(Kahgik)
Güllüçimen
Gürçayır
Güzeldere
Halilçavuş
Hayran
Ilıcak(Germik)
İsmail
Kalecik
Karaağaç
Karabudak
Karamolla(Kerimelle)
Kazancı
Ketenci
Kızılahmet
Kızmusa
Kongur
Meydanköy
Mezraa
Mollacelil
Mollakulaç
Mutluca
Ortaköy
Ovaçevirme
Ovakozlu
Parmaksız
Pınarköy
Şahabattinköy
Şahverdi
Şalgamköy
Saltepe
Sıldız
Söğütlü
Sultanlı
Suvaran
Tanır
Tapuköy
Taşbulak
Tellitepe
Tipideresi
Toprakkale
Toraman
Ulucayır
Ünlüce
Uyanık
Yamanlar
Yaylakonak
Yelpiz
Yeniköy
Yeşilyazı
Yolüstü(Arus)